Semuanya
berkaitan persepsi dan dalam proses membuat sesuatu keputusan, seringkali kita dipengaruhi oleh cara bagaimana
sesuatu nilai itu ditanggap (perceived).
Dalam konteks koperasi yang digerakkan oleh anggota sebagai tulang belakangnya,
keputusan samada untuk menjadi anggota, berhenti anggota, menambah saham dan
sebagainya bergantung kepada bagaimana koperasi itu dinilai oleh anggota.
Oleh
kerana itu, dalam usaha mengekalkan persepsi anggota terhadap koperasi, rekod
cemerlang koperasi sepanjang lima tahun kebelakangan ini harus dikekal dan
diberi penambahbaikan.
Untuk itu, budaya kerja yang efektif dan efisyen sebagai
asas utama akan terus diperkukuh. Demikianlah mukaddimah Pengerusi Koperasi
Kakitangan FELCRA, Yg berbahagia Dato’ Md Ghazali bin Abd Karim dalam temubual
khas sempena perlantikan beliau sebagai Pengerusi Anggota Lembaga Koperasi.
Soalan
: Bagaimana Dato’ melihat masa depan dan hala tuju koperasi?
Pada
dasarnya koperasi berada pada landasan yang baik. Pertumbuhan keuntungan dan
kadar dividen yang dibayar kepada anggota meningkat dengan sekata. Dan saya
rasa pencapaian utama koperasi adalah cara bagaimana hutang-hutang anak
syarikat yang digulung kepada bank-bank diurus dengan cekap.
Kita
bercakap dengan Malayan Banking berkaitan hutang Silverbase berjumlah RM7.00
juta yang hampir mustahil untuk
dilunaskan. Tetapi kita lihat, pada hari ini jumlah tersebut telah
berkurang kepada RM3.2 juta sahaja. Begitu juga hutang PJB Capital yang
berjumlah RM2.00 juta dan kemudahan Trust Receipt dengan Hong Leong Bank yang berjumlah
RM600 ribu telah dijelaskan sepenuhnya.
Pada
suatu peringkat, terdapat cadangan agar semua hutang-hutang tersebut
diperuntukkan sepenuhnya daripada keuntungan tahunan dan natijahnya koperasi
tidak akan mampu membayar dividen hingga ke hari ini. Lalu bagaimana agaknya persepsi
anggota terhadap koperasi sekiranya perkara itu berlaku. Sesuatu yang tidak
dapat dibayangkan jika anggota mengeluarkan saham masing-masing secara
beramai-ramai dan koperasi tidak akan mampu untuk terus bertahan hingga kehari
ini.
Soalan
: Apakah agenda koperasi seterusnya?
Sesuai
dengan keadaan bagaimana lain-lain organisasi berubah, corak pengurusan KKF
juga turut berubah kepada sebuah organisasi yang dinamik dan berorientasikan
pencapaian. Oleh kerana itu KPI utama koperasi telah ditetapkan daripada
pencapaian dalaman kepada pengikhtirafan masyarakat luar terhadap KKF. Jadi
kita tidaklah syok sendiri. Maka kita menetapkan KKF harus berada dalam
kelompok 100 koperasi terbaik ataupun sekurang-kurangnya tergolong dalam ranking
SKM.
Disamping
itu, peratusan keanggotaan akan ditingkatkan daripada 70% kepada 90% daripada
staf FELCRA dan anak syarikat menjadi anggota KKF. Sementara itu, kita
meletakkan sasaran keuntungan kumpulan KKF termasuk FELCRA Travels & Tours bagi tahun kewangan 2012 disasar
kepada RM2.00 juta.
Disamping
itu, dalam usaha mengawal kecairan tunai pula, “activity based costing’ (ABC)
atau pengurusan kewangan yang memisahkan akaun mengikut aktiviti akan diamalkan
semula. Kita yakin perkara ini mampu untuk dicapai dengan kerjasama dan usaha
gigih semua pihak.
Soalan:
Apakah harapan Dato’ kepada masa depan KKF?
KKF
sendiri sedang menjalani transformasi, baik dari segi struktur mahupun pengurusan.
Daripada sebuah koperasi Kredit yang
menjadikan pinjam meminjam sebagai aktiviti utama kepada sebuah koperasi
Serbaguna yang lebih daripada 60% hasilnya dijana melalui aktiviti perniagaan
bukan pinjaman.
Begitu
juga dengan komposisi keanggotaan yang melihat kepada terdapatnya jurang
generasi (generation gap). Motivasi dan matlamat pelaburan serta ‘spending
pattern’ mereka berbeza dan harus difahami. Kuasa beli serta pilihan belian
mereka juga berbeza. Terdapat peningkatan yang ketara kepada permintaan gadget
komunikasi seperti 'iphone' dan 'ipad', berbanding pada masa lalu barangan
kesihatan menjadi pilihan utama.
Meletakkan diri sebagai ‘under-dog’ dalam
pertandingan mendapatkan kontrak serta menyedari hakikat bahawa terpaksa
berkongsi keuntungan dengan ‘main-contractor’ menjadikan KKF sebuah
organisasi yang amat menitikberatkan pengurusan kos yang berkesan. Ini suatu
amalan yang baik dan menjadi punca utama kepada margin keuntungan koperasi yang
tinggi.
Keputusan
pembelian FELCRA Travel & Tours Sdn Bhd adalah amat bersesuaian dengan
masanya. Walau pun belum beroperasi sepenuhnya, hingga kini syarikat tersebut
telah mencatatkan keuntungan yang baik. Diperingkat KKF pula kita akan berusaha
untuk mengumpulkan dana bagi membiayai kos mengerjakan ibadah Umrah dan ziarah
serta melancung kemana sahaja kepada melalui skim KKF EasyTravel yang
menyediakan kemudahan RM20,000 setiap seorang. InsyaAllah pada tahun akan
datang kita akan merialisasikan impian semua anggota bercuti bersama keluarga,
mengerjakan Umrah, Bulan Madu kali kedua melalui pakej-pakej yang disediakan
oleh FELCR A Travel & Tours dan pembiayaan oleh koperasi.
Harapan
saya agar KKF ini akan terus menjadi pemangkin kepada peningkatan tahap
sosio-ekonomi anggota. Kekal menjadi suatu ‘instrument’ yang
menguntungkan, selamat dan terjamin.
No comments:
Post a Comment